Sosiaali- ja terveysala
Fysioterapian koulutusohjelman, fysioterapeutti (AMK), opetussuunnitelma 2008 - 2009
Opiskelun tavoitteet
Fysioterapia on osa kuntoutus-, liikunta-, sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää. Fysioterapian tavoitteena on ihmisen työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen. Fysioterapialla tuetaan yksilön ja yhteisön voimavaroja, selviytymistä ja yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia kuntoutujan omassa elin- ja toimintaympäristössä.
Fysioterapian koulutusohjelmasta valmistuu fysioterapian asiantuntijoita, jotka työskentelevät kuntoutuksen moniammatillisissa työryhmissä. Koulutusta ohjaa biopsykososiaalinen lähestymistapa, missä ihmisen ymmärretään toimintaympäristöjensä kanssa jatkuvassa vuorovaikutuksessa olevaksi kokonaisuudeksi. Fysioterapian perustana on fysioterapiatiede, jonka keskeisenä kiinnostuksen kohteena on liikkuminen ja sen suhde yksilön toimintaan sekä erityisesti toimintakyvyn heikkenemisen riski ja häiriö. Fysioterapiassa sovelletaan usean tieteenalan tutkimusta ja tietoainesta.
Fysioterapeutti (AMK) vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä huomioiden eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat sekä tehokkuuden ja vaikuttavuuden vaatimukset.
Koulutusohjelman suorittaneet voivat työskennellä fysioterapeuttina sairaaloissa, terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa ja kylpylöissä, työterveyshuollossa, liikunta- ja vammaisjärjestöissä, vanhain- ja päiväkodeissa sekä koulu- ja liikuntatoimessa. Koulutus antaa valmiudet toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.
Opintojen rakenne
Opintoihin kuuluu perus-, ammatti- ja suuntaavia opintoja, vapaasti valittavia opintoja, ohjattua harjoittelua ja opinnäytetyö.
1. vuoden teema: Fysioterapian asiantuntijuuden perusteet sekä ruumiin ja kehon toiminnot, rakenteet ja vajavuudet suhteessa toimintakykyyn.
2. vuoden teema: Ruumiin ja kehon toiminnot, rakenteet ja vajavuudet suhteessa suorituksiin ja niiden rajoitteisiin.
3. vuoden teema: Suoritukset ja osallistuminen sekä niiden rajoitteet suhteessa toimintakyvyn harjoittamiseen.
4. vuoden teema: Biopsykososiaalinen toimintakyky