Sosiaali- ja terveysala
Kansalais- ja aluelähtöinen sosiaalialan käytäntöjen kehittäminen -sosiaalialan koulutusohjelman, sosionomi (ylempi AMK), opetussuunnitelma 2009 - 2010
Syventävät ammattiopinnot
Teemakokonaisuudet, 60 op
I Teemakokonaisuus: Kansalais- ja aluelähtöisyys sosiaalialan kehittämisessä, 8 op
Teema I A: Kansalais- ja aluelähtöisyys sosiaalialan kehittämisessä
Tavoite:
- Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan kehittämistä kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta
- Oiskelija kykenee suuntaamaan kehittämishankettaan kansalais- ja aluelähtöiseksi
Sisältö:
- Kehittämistyön yhteiskunnallinen tarkastelunäkökulma
- Kehittämistyön erilaiset ulottuvuudet ja näkökulmat
- Kansalais- ja aluelähtöisyyden käsite ja tausta
- Kansalais- ja aluelähtöiset sosiaalialan käytännöt
Teema I B: Tarveanalyysi kansalais- ja aluelähtöisen työn perustana
Tavoite:
- Opiskelija ymmärtää kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkityksen kehittämisen lähtökohtana sekä oman hankkeensa perustana
- Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin toteutuksen
- Opiskelija hallitsee erityisesti kansalais- ja aluelähtöiset tutkimusstrategiat ja -menetelmät sekä osaa hyödyntää niitä omassa kehittämishankkeessaan
Sisältö:
- Tarveanalyysissä hyödynnettävät tutkimusstrategiat ja -menetelmät
- Tarpeiden arvioinnin problematiikka ja menetelmät
- Tarpeiden arviointi kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta
II Teemakokonaisuus: Orientaatio hanketoimintaan ja sosiaalialan työmenetelmiin
Teema II A: Kehittämishanke sosiaalialan käytäntöjen uudistajana
Tavoite:
- Opiskelija ymmärtää sosiaalialan käytäntöjen kehittämisen merkityksen ja hallitsee kehittämishankkeen kokonaissuunnittelun ja -prosessit
- Opiskelija hallitsee projektityön ja arvioinnin perusteet sekä osaa soveltaa niitä kehittämishankkeessaan
- Opiskelija kykenee tarkastelemaan kehittämishankkeen suunnittelua, toteutusta ja arviointia kriittisestä näkökulmasta
Sisältö:
- Alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistoiminta
- Teorian merkitys kehittämistoiminnassa
- Kehittämishankkeen kokonaissuunnitelma, prosessit ja vaiheet
- Erilaiset näkökulmat projektitoiminnan toteuttamiseen
- Kriittinen projektikeskustelu
- Prosessiarvioinnin perusteet
- Toimintatutkimuksellinen näkökulma kehittämistoimintaan
Teema II B: Johdatus sosiaalialan työmenetelmiin
Tavoite:
- Opiskelija ymmärtää, että kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämistyössä tarvittavat menetelmälliset valmiudet koostuvat osallistavien ja valtaistavien sosiaalialan työmenetelmien, tiedon tuottamis- ja kehittämismenetelmien hallinnasta ja hallitsee näiden eri menetelmällisten käytäntöjen käyttötarkoituksen ja toteuttamistavat.
- Opiskelija tuntee osallistavien ja valtaistavien sosiaalialan työmenetelmien päätavat sekä osaa liittää ne osaksi kehittämishankettaan.
Sisältö:
- Yksilö-, ryhmä- ja yhteisölähtöiset osallistavat ja valtaistavat sosiaalialan työmenetelmät • osallistavat ja valtaistavat tiedon tuottamisen menetelmät
- Osallistavat ja valtaistavat kehittämisen menetelmät
III Teemakokonaisuus: Yleis- ja kehittämisjohtaminen sekä sosiaalialan työmenetelmien syventäminen
Teema III A: Orientaatio esimiestyöhön sekä kehittämisen johtamiseen
Tavoite:
Opiskelija ymmärtää johtamisen merkityksen organisaation toiminnassa
- Opiskelija tiedostaa kehittämishankkeeseen liittyviä prosesseja ja osaa hallita niitä omassa kehittämishankkeessaan
- Opiskelija tunnistaa tapansa toimia kehittämisen johtajana ja sen vaikutukset
- Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti eri osallisten rooleja ja osallisuutta kehittämistyössä ja niiden vaikutuksia
Sisältö:
- Johtaminen osana organisaation toimintaa
- Oppivat organisaatiot ja prosessijohtaminen
- Muutosprosessin ohjaaminen
- Kriittinen lähestymistapa
- Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan
- Eri osallisten roolit ja vaikutukset kehittämistoimintaan
Teema IIIB: Osallistavien ja aktivoivien käytäntöjen syventäminen
Tavoite • opiskelija perehtyy syvällisemmin johonkin kehittämishankkeensa kannalta tarkoituksenmukaiseen osallistavaan ja valtaistavaan menetelmään ja osaa soveltaa sitä kehittämishankkeessaan
Sisältö:
- Yksilö-, ryhmä- ja yhteisölähtöiset osallistavat ja valtaistavat sosiaalialan työmenetelmät
- Osallistavat ja valtaistavat tiedon tuottamisen menetelmät
- Osallistavat ja valtaistavat kehittämisen menetelmät
- Osallistamiseen ja valtaistamiseen liittyvät ongelmat
IV Teemakokonaisuus: Kehittämishankkeen vaikuttavuus
Teema IVA: Kehittämistyön vaikuttavuuden arviointi
Tavoite:
• opiskelija hallitsee sosiaalialan kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
• opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset arviointiin liittyvät menetelmät ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan
Sisältö:
- Arviointi osana kehittämisprosessia
- Arviointitarpeet ja arvioinnin suuntaukset
- Kansalais- ja aluelähtöiset arvioinnin menetelmät
- Vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät
Teema IV B: Kehittämistyö ja –hanke vaikuttajana
Tavoite:
- Opiskelija kykenee tunnistamaan, erittelemään ja analysoimaan kehittämishankkeen vaikuttavuutta yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnallisella tasolla
- Opiskelija sisäistää vaikuttamisen arvot, kohteet ja menetelmät
- Opiskelija osaa suunnitella ja ennakoida kehittämistyön yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia
Sisältö:
- Kehittämishankkeen vaikuttavuus yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnallisella tasolla
- Kehittämishankeen alue- ja kansalaislähtöisyyden toteutuminen
- Vaikuttamistyön menetelmät