Sosiaali- ja terveysala

Kansalais- ja aluelähtöinen sosiaalialan käytäntöjen kehittäminen -sosiaalialan koulutusohjelman,  sosionomi (ylempi AMK), opetussuunnitelma 2009 - 2010

Syventävät ammattiopinnot
Teemakokonaisuudet, 60 op

I Teemakokonaisuus: Kansalais- ja aluelähtöisyys sosiaalialan kehittämisessä, 8 op 

Teema I A: Kansalais- ja aluelähtöisyys sosiaalialan kehittämisessä

Tavoite:  

  • Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan kehittämistä kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta
  • Oiskelija kykenee suuntaamaan kehittämishankettaan kansalais- ja aluelähtöiseksi

Sisältö:

  • Kehittämistyön yhteiskunnallinen tarkastelunäkökulma
  • Kehittämistyön erilaiset ulottuvuudet ja näkökulmat
  • Kansalais- ja aluelähtöisyyden käsite ja tausta
  • Kansalais- ja aluelähtöiset sosiaalialan käytännöt

Teema I B: Tarveanalyysi kansalais- ja aluelähtöisen työn perustana

Tavoite:

  • Opiskelija ymmärtää kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin merkityksen kehittämisen lähtökohtana sekä oman hankkeensa perustana
  • Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisen tarveanalyysin toteutuksen
  • Opiskelija hallitsee erityisesti kansalais- ja aluelähtöiset tutkimusstrategiat ja -menetelmät sekä osaa hyödyntää niitä omassa kehittämishankkeessaan

Sisältö:

  • Tarveanalyysissä hyödynnettävät tutkimusstrategiat ja -menetelmät
  • Tarpeiden arvioinnin problematiikka ja menetelmät
  • Tarpeiden arviointi kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta

II Teemakokonaisuus: Orientaatio hanketoimintaan ja sosiaalialan työmenetelmiin

Teema II A: Kehittämishanke sosiaalialan käytäntöjen uudistajana

Tavoite:

  • Opiskelija ymmärtää sosiaalialan käytäntöjen kehittämisen merkityksen ja hallitsee kehittämishankkeen kokonaissuunnittelun ja -prosessit
  • Opiskelija hallitsee projektityön ja arvioinnin perusteet sekä osaa soveltaa niitä kehittämishankkeessaan
  • Opiskelija kykenee tarkastelemaan kehittämishankkeen suunnittelua, toteutusta ja arviointia kriittisestä näkökulmasta

Sisältö:

  • Alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistoiminta
  • Teorian merkitys kehittämistoiminnassa
  • Kehittämishankkeen kokonaissuunnitelma, prosessit ja vaiheet
  • Erilaiset näkökulmat projektitoiminnan toteuttamiseen
  • Kriittinen projektikeskustelu
  • Prosessiarvioinnin perusteet
  • Toimintatutkimuksellinen näkökulma kehittämistoimintaan

Teema II B: Johdatus sosiaalialan työmenetelmiin

Tavoite:

  • Opiskelija ymmärtää, että kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämistyössä tarvittavat menetelmälliset valmiudet koostuvat osallistavien ja valtaistavien sosiaalialan työmenetelmien, tiedon tuottamis- ja kehittämismenetelmien hallinnasta ja hallitsee näiden eri menetelmällisten käytäntöjen käyttötarkoituksen ja toteuttamistavat.
  • Opiskelija tuntee osallistavien ja valtaistavien sosiaalialan työmenetelmien päätavat sekä osaa liittää ne osaksi kehittämishankettaan.

Sisältö:

  • Yksilö-, ryhmä- ja yhteisölähtöiset osallistavat ja valtaistavat sosiaalialan työmenetelmät • osallistavat ja valtaistavat tiedon tuottamisen menetelmät
  • Osallistavat ja valtaistavat kehittämisen menetelmät

III Teemakokonaisuus: Yleis- ja kehittämisjohtaminen sekä sosiaalialan työmenetelmien syventäminen

Teema III A: Orientaatio esimiestyöhön sekä kehittämisen johtamiseen

Tavoite:

Opiskelija ymmärtää johtamisen merkityksen organisaation toiminnassa

  • Opiskelija tiedostaa kehittämishankkeeseen liittyviä prosesseja ja osaa hallita niitä omassa kehittämishankkeessaan
  • Opiskelija tunnistaa tapansa toimia kehittämisen johtajana ja sen vaikutukset
  • Opiskelija kykenee tarkastelemaan kriittisesti eri osallisten rooleja ja osallisuutta kehittämistyössä ja niiden vaikutuksia

Sisältö:

  • Johtaminen osana organisaation toimintaa
  • Oppivat organisaatiot ja prosessijohtaminen
  • Muutosprosessin ohjaaminen
  • Kriittinen lähestymistapa
  • Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan
  • Eri osallisten roolit ja vaikutukset kehittämistoimintaan

Teema IIIB: Osallistavien ja aktivoivien käytäntöjen syventäminen

Tavoite • opiskelija perehtyy syvällisemmin johonkin kehittämishankkeensa kannalta tarkoituksenmukaiseen osallistavaan ja valtaistavaan menetelmään ja osaa soveltaa sitä kehittämishankkeessaan

Sisältö:

  • Yksilö-, ryhmä- ja yhteisölähtöiset osallistavat ja valtaistavat sosiaalialan työmenetelmät
  • Osallistavat ja valtaistavat tiedon tuottamisen menetelmät
  • Osallistavat ja valtaistavat kehittämisen menetelmät
  • Osallistamiseen ja valtaistamiseen liittyvät ongelmat

IV Teemakokonaisuus: Kehittämishankkeen vaikuttavuus

Teema IVA: Kehittämistyön vaikuttavuuden arviointi

Tavoite:

• opiskelija hallitsee sosiaalialan kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä

• opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset arviointiin liittyvät menetelmät ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan

Sisältö:

  • Arviointi osana kehittämisprosessia
  • Arviointitarpeet ja arvioinnin suuntaukset
  • Kansalais- ja aluelähtöiset arvioinnin menetelmät
  • Vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät

Teema IV B: Kehittämistyö ja –hanke vaikuttajana

Tavoite:

  • Opiskelija kykenee tunnistamaan, erittelemään ja analysoimaan kehittämishankkeen vaikuttavuutta yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnallisella tasolla
  • Opiskelija sisäistää vaikuttamisen arvot, kohteet ja menetelmät
  • Opiskelija osaa suunnitella ja ennakoida kehittämistyön yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia

Sisältö:

  • Kehittämishankkeen vaikuttavuus yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnallisella tasolla
  • Kehittämishankeen alue- ja kansalaislähtöisyyden toteutuminen
  • Vaikuttamistyön menetelmät