Sosiaali- ja terveysala

Lähiesimiestyö ja työn kehittäminen, erikoistumisopintojen opetussuunnitelma 2010 - 2011

Opintojen rakenne ja sisältö

Hyvinvointipolitiikka ja palvelujärjestelmä osaaminen, 6 op

Tavoitteet:

  • arvioi sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kokonaisuutta ja soveltaa tietoa strategisiin päätöksiin
  • tuntee organisaation toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja normiston sekä suositukset
  • tuntee oman alansa organisaatioiden yhteiskunnallistaloudellisia yhteyksiä
  • omaa yleiskuvan ammatillisen tehtäväalueen asemasta ja merkityksestä kansainvälisessä toimintaympäristössä
  • hallitsee oman asiantuntijuusalueensa monitieteisen tietoperustan
  • osaa soveltaa oman alansa kansainvälistä tietoa ja osaamista

Sisältö:

  • kansallinen ja EU-tasoinen sosiaali- ja terveyspolitiikka
  • toimintaa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normisto ja suositukset
  • palvelujärjestelmä ja sen muutos
  • kansainvälistymisen tuomat mahdollisuudet ja haasteet
  • sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys

 

Johtajuusosaaminen, 12 op

Tavoitteet:

  • osaa arvioida työyhteisön toimintaa sekä suunnitella, organisoida ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
  • kehittää ja johtaa palvelukokonaisuuksia, niiden laatua, vaikuttavuutta ja taloutta sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden suuntaisesti
  • kykenee toimimaan vaativissa johtamistehtävissä
  • kehittää ja uudistaa työyhteisön työhyvinvoinnin johtamisosaamista
  • osaa monipuolisesti ja systemaattisesti arvioida omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan sekä määritellä osaamisensa kehittämistarpeita
  • kykenee yhdessä oppimiseen ja opitun jakamiseen erilaisissa asiantuntijayhteisöissä
  • kehittää työyhteisöä prosessilähtöisen organisaation periaatteiden mukaisesti yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakasryhmien kanssa

Sisältö:

  • strateginen ja talousjohtaminen
  • asiakaslähtöisyys toiminnan perustana
  • toiminnan ja talouden suunnittelu- ja ohjaus
  • toiminnan laatu, taloudellisuus ja vaikuttavuus
  • kilpailuttaminen
  • palvelutoiminnan operatiivinen johtaminen
  • palvelutoiminnan organisointi, tuottaminen, laatu, seuranta ja arviointi
  • henkilöstön voimavarojen ja osaamisen johtaminen
  • henkilöstön työhyvinvointi, työkyky ja työolot
  • johtamistoiminnan kehittäminen, arvot ja etiikka
  • johtajan oman työn tuki ja jaksaminen

 

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 4 op

Tavoitteet:

  • kykenee toisten kuuntelemiseen sekä asioiden kirjalliseen, suulliseen ja visuaaliseen esittämiseen erilaisille kohderyhmille
  • osaa toimia erilaisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä osaa organisoida ja luoda ammatillisia verkostoja
  • ymmärtää ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja osaa työskennellä yhdessä toisten kanssa monialaisissa
  • työryhmissä sekä johtaa niitä
  • osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa omassa työssään

Sisältö: 

  • tietojärjestelmät ja teknologian hyödyntäminen
  • johtamisen vuorovaikutustaidot
  • sisäinen ja ulkoinen organisaatioviestintä
  • työskentely verkostoissa ja niiden johtaminen

 

Muutos- ja kehittämistoiminnan osaaminen, 8 op, sis. kehittämistehtävän 5 op

  • Tavoitteet:
  • kykenee arvioimaan tietoa kriittisesti, hahmottamaan kokonaisuuksia ja luomaan uutta käytäntöä kehittävää tietoa
  • kykenee tunnistamaan ja ennakoimaan työelämän kehittämistarpeita lähtökohtana alueen strategiat
  • hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä sekä osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita

Sisältö:

  • uuden tutkimustiedon seuranta, arviointi ja hyödyntäminen
  • toimintaympäristön muutosten ennakointi ja tunnistaminen
  • työn ja työyhteisön kehittämistarpeiden tunnistaminen
  • muutosten ja uudistusten suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
  • projektit ja hankkeet työn kehittämisen välineenä

Koulutuksen aikana opiskelija tekee 5 opintopisteen laajuisen omaan työhön liittyvän ohjatun kehittämistehtävän.